“با خورشید”
با مجموعه عکس “با خورشید” در ادامه ی مجموعه عکس “بعد از واقعه” و “قرمز” ، غلامرضا حیدرپناه
می خواهد سبک ابداعی خود را در عکاسی آیینی و مختص تعزیه دنبال کند.
این بار عکاس دوربین خود را به سمت نور گرفته است که همان خورشید است و واقعه ی عاشورا را با نظاره بر خورشید ثبت کرده است.
در عکسها که به شکلی سیلوئیت یا همان ضد نور با تاکید بر سبک ابداعی عکاس ثبت شده اند، عکاس قصد دارد سیاهی را به رخ مخاطب بکشد؛ نه سیاهی ظلمت، بلکه سیاهی عارفانه ای را که در هنر والا آن را نور ذات حق تعالی می دانند و بر این باورند که وقتی سالک به حق نزدیک میشود، همچون وقتی است که مستقیم و بدون واسطه به خورشید نگاه میکنیم و چشممان به سیاهی میرسد، از حضور نزدیک به خدا رنگ سیاهی ایجاد میشود؛ به همین دلیل از این رنگ استفاده میکنند و آن را رنگ غیب و نهان و الف لام میدانند.
دیگر قرابتی که عکسها با واقعه ی عصر عاشورا دارد، اتفاقی است که در عصر عاشورا بر سر کائنات افتاده است؛ و آن چیزی نیست جز تاریک شدن آسمان و سرخ شدن آن بعد از شهادت امام (ع).
عکسهای مجموعه ی “با خورشید” بیانگر این واقعه است امّا به سبکی منحصر بفرد که متعلق است به غلامرضا حیدرپناه. هنر آیینی هنری است والا و هنر والا هنری است که در مقوله ی تکنیک و ابزار نمی گنجد و این سبک عکاسی عاری است از اینها…
“with the sun”
With the photo series “With the Sun” as a continuation of the photo series “After the Event” and “Red”, Gholamreza Heydarpanah wants to follow his innovative style in ritual photography specific to Ta’zia.
This time, the photographer has pointed his camera towards the light, which is the sun, and recorded the event of Ashura by looking at the sun.
In the photos, which are recorded in a silhouette or anti-light form, emphasizing the photographer’s creative style, the photographer intends to show blackness to the audience; Not the blackness of darkness, but the mystical blackness which in high art they consider to be the light of the Supreme Being and they believe that when the seeker approaches the truth, it is like when we look directly at the sun and our eyes It reaches blackness, black color is created from the close presence of God; For this reason, they use this color and consider it to be the unseen and hidden color.
Another affinity that photos have with the event of the Ashura era is the incident that happened to the universe during the Ashura era; And that is nothing but the darkening of the sky and its reddening after the martyrdom of Imam (a.s.).
The photos of the “Ba Khursheed” collection show this event, but in a unique style that belongs to Gholamreza Heydarpanah. Ritual art is a high art and high art is an art that does not fit into the category of techniques and tools, and this style of photography is free from these…
Statement: Gholamreza Heydarpanah
Muharram 1446